tisdag 10 september 2019

Foten

Båtbygge av naturmaterial

Åldersgrupp och förförståelse
Aktiviteten är anpassad till en årskurs tvåa. Innan de går ut i fält har läraren och eleverna pratat om vilka olika naturmaterial som finns i skogen. De har gått igenom vilka egenskaper olika naturmaterial haroch om de till exempelflyter eller sjunker. De har fått kunskaper om allemansrätten och hur de ska agera när de är i naturen. Eleverna har även kollat på en film om hur man bygger en barkbåt och bilder på båtar

Material
Olika naturmaterial som bark, pinnar, löv och liknande. Det behövs även tillgång till vatten som till exempel en sjö eller bäck. 

Lärandeobjekt
Som lärandeobjekt har vi valt att fokusera på hur en båt kan konstrueras och vilka material som kan användas till detta.Detta tydliggörs genom att eleverna själva får prova sig fram och bygga med de naturmaterial de finner lämpliga. 

Förmåga från Lgr11
”Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar” (Skolverket, 2018, s.292). 

Centralt innehåll från Lgr11
Material för eget konstruktionsarbete. Deras egenskaper och hur de kan sammanfogas (Skolverket, 2018, s.293).

Under undervisningen i fält får eleverna diskutera och uppleva naturen med flera sinnen samtidigt. Genom att de samlar material och konstruerar en båt arbetar eleverna med teknik med hjälp av ett estetiskt uttryckssätt ute i fält. Detta gynnar kunskapsutvecklingen för elever, då de får sammanfoga bland annat upplevelser och kunskaper till en helhet (Alexandersson & Swärd, 2016). 

Utförande 
Uppstart 
Eleverna samlas i en ring och läraren håller en kort diskussion om naturen och vad som är lämpligt att göra och inte göra ute i naturen. Eleverna får sedan veta att de ska samla material och försöka bygga en båt som ska flyta. Eleverna behöver dåtänka på till exempel längden på båtens skrov i förhållande till mastens längd och omkrets. De fick instruktion om att de inte fick gå längre än en viss gräns på platsen för att leta efter naturmaterialet. 
Genomförande 
Eleverna får samla ihop minst tre naturmaterial och ska sedan i grupp konstruera sin egen båt och se om den sedan flyter eller inte i sjön. De får testa olika konstruktioner för att till slut få fram en lyckad båtkonstruktion. När alla elevgrupper har testat sin båt är det dags för en diskussion.
Avslut 
Hela elevgruppen samlas i samma ring som vid uppstarten och diskuterar om vilka båtar som sjönk och vilka båtar som flöt. De får fundera på varför vissa båtar med till exempel en bit bark till skrov flyter och vissa välter omkull. Diskussionen fortsätter senare i klassrummet. 
Foten – Sofie, Hanna, Rebecca, Victoria och Michaela 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Featured Post

Hårstrået

Titel   Höst figur  Åldersgrupp och förförståelse Utomhusaktivitet för årskurs 2.  Under tidigare lektioner har eleverna haft geno...

Populära inlägg