Hjälp Hoppehare att hitta sina lövvänner
Åldersgrupp och förförståelse
- Årskurs 1
- Ca 20 elever, 4 pedagoger
- Lektionen innan utomhusaktiviteten sker en genomgång av allemansrätten och träd, barr och blad.
Material
- Vitt lakan
- Bilder på blad, kopieringsunderlag (Lättman-Masch, Wejdmark Jacobsson, Persson & Ekblad, 2016)
- Hoppehare (gosedjur)
Lärandeobjekt
Genom att sortera och klassificera blad och barr är målet med aktiviteten
att eleverna utvecklar kunskap om växter i närmiljön. Aktiviteten utspelar sig i form av
lek och dramatisering för att skapa nyfikenhet och intresse om naturen, vilket lyfts fram i
kursplanen i biologi (Skolverket 2018). Uppgiften syftar att eleverna ska kunna namnge
och särskilja träd i närmiljön genom att undersöka deras blad och barr.
I närmiljön där aktiviteten sker finns bland annat: gran, tall, björk, lönn, rönn och asp.
att eleverna utvecklar kunskap om växter i närmiljön. Aktiviteten utspelar sig i form av
lek och dramatisering för att skapa nyfikenhet och intresse om naturen, vilket lyfts fram i
kursplanen i biologi (Skolverket 2018). Uppgiften syftar att eleverna ska kunna namnge
och särskilja träd i närmiljön genom att undersöka deras blad och barr.
I närmiljön där aktiviteten sker finns bland annat: gran, tall, björk, lönn, rönn och asp.
Centralt innehåll:
Året runt i naturen:
“Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas
och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.” (Skolverket, 2019, s.165)
Året runt i naturen:
“Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas
och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.” (Skolverket, 2019, s.165)
Metoder och arbetssätt:
“Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.” (Skolverket, 2019, s.165)
“Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.” (Skolverket, 2019, s.165)
Utförande
Idén till denna aktivitet är hämtad ur Leka och Lära naturvetenskap
och teknik ute (Lättman-Masch, Wejdmark Jacobsson, Persson & Ekblad, 2016)
Inled lektionen med att introducera gosedjuret Hoppehare för eleverna. Dramatisera och teknik ute (Lättman-Masch, Wejdmark Jacobsson, Persson & Ekblad, 2016)
sedan hur Hoppehare berättar att han har tappat bort sina lövvänner och nu behöver
hjälp att hitta dem. Dela därefter in eleverna i lämpliga grupper. Visa bilder på lövvännerna
vars namn utgår ifrån deras utseende och egenskaper vilket ska hjälpa eleverna att minnas
och känna igen. Påminn också eleverna om allemansrätten som de har arbetat med tidigare.
Gruppvis får sedan eleverna gå ut och leta efter Hoppehares vänner, för att därefter sortera
blad och barr de hittat på ett lakan. Avsluta med att ta fram Hoppehare igen för att med hjälp
av honom gå igenom de lövvänner som eleverna hittat. Berätta lövens riktiga namn och diskutera
varför lövvännerna heter som de gör: till exempel Flikiga Lönn och Hjärtliga Lind. Till sist får
eleverna ställa frågor till Hoppehare innan han försvinner iväg. Bladen och barren tas sedan med
tillbaka till skolan för vidare undervisning.
Finns det tid över leks en lek med syfte att låta eleverna få öva sig än mer på namnen
på ett lekfullt sätt. Eleverna tilldelas olika lövnamn och får placera ut sig vid olika träd. Därefter
ropar läraren “alla Flikiga Lönn byter plats” och så vidare.
på ett lekfullt sätt. Eleverna tilldelas olika lövnamn och får placera ut sig vid olika träd. Därefter
ropar läraren “alla Flikiga Lönn byter plats” och så vidare.
Referenslista
Skolverket (2018) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, Reviderad 2018. Stockholm.
Lättman-masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E. & Ekblad, A. (2016) Leka och lära naturvetenskap och teknik ute. Vimmerby: Outdoor Teaching.
Grupp: Tummen (Alexandra Karlsson, Josefin Kivistö, Eleonor Johansson och Monica Wahlqvist)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar