tisdag 10 september 2019

Hårstrået

Titel 
Höst figur 

Åldersgrupp och förförståelse
Utomhusaktivitet för årskurs 2. 
Under tidigare lektioner har eleverna haft genomgångar kring fotosyntesen och dess påverkan på löven samt hur löven ändrar sin färg under de olika årstiderna. Koppling till detta kommer arbetet att ske med estetiska sammanhang då vi utför det i praktiken ute i naturen. Allemansrätten samt regler har även nämnts under lektionstid inför utomhusaktiviteter.

Material
Löv, blad, pinnar, kottar, rönn, stenar, blommor, grenar och det material som finns på marken, lakan med färger som föreställer sol, växt och klorofyll. Användning av digitala verktyg för dokumentation.

Lärandeobjekt
Eleverna får möjligheten till att lära sig hur löven ändrar färg samt vad som sker under denna kemiska processen. Tydliggör detta för eleverna genom att förklara för de att det finns ett grönt ämne som heter klorofyll som finns i blad, träd och alla gröna växter (Lättman, Wejdmark, Jacobsson, Persson & Ekblad 2016, s. 117).
Bladen ändrar färg genom att klorofyllet i bladen absorberar solljuset (som används för fotosyntesen) och då upptas även rött och blått ljus från solen till bladen, utifrån detta speglas bladen som gröna. Klorofyllet bryts även ner under hösten vilket leder till att det transporteras bort från bladen för att sedan kunna lagra det gröna ämnet till våren.
Läroplan: ”(...)ska eleverna ges förutsättningar hantera praktiska, etiska och estetiska valsituationer som rör energi, miljö, hälsa och samhälle” (Skolverket, 2018 s.185)
Förmåga : “använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan” (Skolverket, 2018 s.186).
Centralt innehåll: “Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider”  (Skolverket, 2018 s.186).
“Människans upplevelser av ljus (...)” (Skolverket, 2018 s.186).
“Enkla fältstudier och observationer i närmiljön” (Skolverket, 2018 s.186).
“Dokumentation av naturvetenskapliga undersökningar med text, bild och andra uttrycksformer, såväl med som utan digitala verktyg” (Skolverket, 2018 s.186).

Utförande
  • Repetition av tidigare undervisningsmoment
  • Fakta stund om bladens höstfärg
  • Utföra en teater för en utökad förståelse för den kemiska reaktionen.
  • Eleverna delas in i mindre grupper beroende på antal pedagoger och elever.
  • Pedagogerna går repeterar regler samt allemansrätten innan eleverna utför aktiviteten. 

Aktiviteten går ut på att eleverna ska samarbeta i grupp och skapa en frivillig figur utifrån de samlade material. När eleverna är klara med sina figurer ska figuren dokumenteras för att sedan hängas upp i klassrummet. 
Knyt ihop lektionen genom att varje grupp ska ha med sig en grön eller gul löv som kännetecknar våren/sommaren eller hösten. 
Avslutning med uppvisning av löv samt kort genomgång av vad eleverna har lärt sig/vad de tyckte om utomhusaktiviteten. 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Featured Post

Hårstrået

Titel   Höst figur  Åldersgrupp och förförståelse Utomhusaktivitet för årskurs 2.  Under tidigare lektioner har eleverna haft geno...

Populära inlägg