tisdag 10 september 2019

Ögat - Fotosyntes

Fotosyntes – Hur växer träden?  

Åldersgrupp och förförståelse 
  • Årskurs 2   
  • Lektionen är en introduktion för fotosyntes och för hur träden och växter växerAlla eleverhar varit i skogsmiljö innan men detta är klassens första gemensamma lektion i skogen 

Material 
  • Träden och växterna  
  • Förenklad bild  fotosyntesens förlopp 
  • Plast, t.ex plastpåse  

Lärandeobjekt  
Aktiviteten syftar till att eleverna ska utveckla en förståelse för hur träd växer och en uppstart arbete med fotosyntesenVår frågeställning i början av lektionen ärHur växer träden? 
Vi försöker tydliggöra lärandeobjekten för elever genom att observera träd och prata medeleverna om hur dem har kunnat bli  stora. Vi jämför stora och små träd lektionstillfälletkommer läraren ha med en bild  hur fotosyntesen fungerar och förklara och visa utfrån den.  

läroplanen för ämnet kemi står att “Undervisningen I ämnet kemi ska syfta till att elevernautvecklar kunskaper om kemiska sammanhang och nyfikenhet  och intresse för att undersökaomvärlden” (Skolverket, s.185).  Med denna aktiviteten strävar vi efter att eleverna ska kunskap om fotosyntesen  ett förenklat sätt och att väcka elevernas intresse för att undersökaomvärlden vidare 
I det centrala innehållet från kursplanen I kemi står det att metoder och arbetssätt man böranvända sig av är enkla fältstudier och observationer I närmiljön  

Utförande  
Lektionen startar med att läraren delar in klassen i två grupper. Varje grupp går till ett skogsområde. Läraren frågar eleverna: Hur tror ni att träden växer? Tror ni att träden kommer bli större/mindre? Varför är inte träden exakt lika höga? Väck tankar och funderingar. Eleverna får fundera och titta runt i miljön under en kort stund. När eleverna sedan har fått berätta vad de tror, fortsätter läraren med att förklara med hjälp av en bild hur fotosyntesen går till på ett enkelt sätt för att träd och växter ska kunna växa. Läraren förklarar att träd och växter behöver fotosyntesen för att leva. Gruppen går vidare till en yta av gräs.  

Läraren tar sedan fram ett föremål som går att lägga  gräsettex en större plastpåse och frågarelevernaVad tror ni händer om vi lägger denna  gräset här? Eleverna får fundera och diskutera. Vi kommer fram till gräset då inte kommer få något solljus. Kommer gräset fortsätta att växa? Man kommer fram till att gräset inte kommer kunna växa utan solljuset. Placera plasten och berätta att ni kommer besöka platsen igen om ca 2 månader för att se hur det ser ut. Avsluta lektionen med att fråga vilka tre saker som behövs för att växter ska kunna leva. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Featured Post

Hårstrået

Titel   Höst figur  Åldersgrupp och förförståelse Utomhusaktivitet för årskurs 2.  Under tidigare lektioner har eleverna haft geno...

Populära inlägg