Vattendroppen
Åldersgrupp och förförståelse
Aktiviteten är avsatt för elever i årskurs ett, innan aktiviteten bör eleverna ha en övergripande kunskap om vattnets olika faser.
Material
Elever och ledare.
Lärandeobjekt
Aktiviteten ger eleverna kunskap om vattens uppbyggnad och dess olika faser, då de på ett lekfullt sätt lär sig genom att använda kroppen som ett estetiskt verktyg (skolverket, 2018 s.176). Genom dans och dramatisering lär sig eleverna vattnets olika faser på ett lekfullt sätt och kan “framställa olika estetiska uttryck med naturvetenskapligt innehåll.” (s.174). Eleverna får också chans att utveckla förmågan att använda fysikens begrepp samt att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen (s.174). Genom denna aktivitet uppfylls kriterier för att nå följande mål i läroplanen: “Eleven kan ge exempel på egenskaper hos vatten och relatera till egna iakttagelser (s.179)”.
Utförande
Aktiviteten börjar med att läraren eller ledaren har en frågeställning med eleverna. Tanken är att det ska finnas vatten i närheten, t.ex. en liten sjö. Diskutera med eleverna vad vattnet har för form. Diskussion kan fortgå i att man diskuterar vad som skulle kunna hända med vattnet om det blev för kallt, eller för varmt.
Aktiviteten startar med att eleverna ställer sig i en cirkel och håller varandras händer. Detta representerar hur vattenmolekylerna gör, förklara det för eleverna och betona vikten av att de är viktigt att eleverna håller kvar i varandras händer. Det för att vattenmolekylerna gör så för att hålla ihop, släpper eleverna så förstörs vattendroppen. Låt eleverna ändra sin placering i cirkeln och se om eleverna fortfarande håller kvar varandras händer. Därefter kan du som pedagog instruera eleverna att gunga igång som en liten dans, för att illustrera hur livet som vattenmolekyl är.
Nu är det dags att symbolisera hur en iskristall blir till. Det gör ni genom att backa ut i cirkeln så att allas armar och ben sträcks ut och man blir stel i hela kroppen. Här är det viktigt att läraren arbetar med berättande och låtsas att det blir natt och kallt. Eleverna kan med fördel blunda här, det är ett bra sätt för att inkludera fler sinnen. När eleverna stått stilla ett tag kan läraren uppmärksamma att vi nu bildat en iskristall.
Nu är det dags för läraren att visa att solen kommer fram! Det är dag nu och det verkar bli varmt idag! Förklara för eleverna att nu kan man känna sig lite mer rörlig, för att värmen mjukar upp den stela kroppen efter en kall natt. Visa detta genom att sträcka ut kroppen, skaka ut armarna, röra på höfterna och bjuda upp till dans. Nu ska läraren berätta att det är så varmt att vattnet avdunstar, det är dags att släppa händerna för vattenmolekylerna ändrar fas till vattenånga. Nu får alla dansa fritt.
Efter dansen samlar man gruppen igen och alla tar varandras händer i en “vattendroppe”. Här kan man välja om man vill upprepa aktiviteten eller sitta i grupp och diskutera vad som hände under vattnets olika faser. Detta beroende på hur man upplever att eleverna har förstått.
Referens:
Skolverket. (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lättman-Mash, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E. & Ekblad, A. (2016). Leka och lära naturvetenskap och tekik ute förskola och åk F-3.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar