tisdag 10 september 2019

Hjärnan - Daggmasken

Utomhuspedagogik – Daggmask 

Åldersgrupp och förförståelse  
Vi undervisar en årskurs etta och ska bege oss ut i skogen för att undersöka  daggmaskar. Vi har tidigare arbetat med daggmaskarna genom att bland annat titta på en film på UR https://urskola.se/Produkter/153220-Karl-Astrids-vanner-Daggmasken för att få eleverna intresserade och nyfikna samt gått igenom fakta om dem, såsom vad de äter och har för fiender. Vi sjunger låten “Pelle Jöns” av Mora träsk och diskuterar innehållet, eleverna får berätta sina egna erfarenheter och kunskaper om daggmaskar.   Till vår utflykt i skogen behöver vi: 
  • Daggmaskar i glasburk 
  • Papper och kritor 
  • Låttext 
  • Löv
  • Bark
  • Makaroner
  • Svamp

Lärandeobjekt  

Vi har valt att arbeta ocfokusera på djur i vår närmiljö som lärandeobjekt och mer specifikt i dagens lektion daggmasken och dess liv samt syfte i naturen. Utifrån läroplanen så berör vi i övrigt dessa punkter:  
Förmåga: Använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i(...) naturen (...). Centralt innehåll: Djur och växter i närmiljön och (...) namn på några vanligt förekommande arter. Djurs (...) anpassningar till olika årstider. Enkla fältstudier och observationer i närmiljön. Kunskapskrav: Eleven kan beskriva och ge exempel på enkla samband i naturen utifrån upplevelser och utforskande av närmiljön. (Skolverket, 2018) 

Utförande 
Vi börjar vi med att samla hela klassen i en halvcirkel, med oss har vi daggmaskar i glasburkar som vi ställer fram så klassen kan se. Vi introducerar dagens tema som är daggmaskar, vi går igenom vad vi har lärt oss från tidigare lektion och sjunger låten vi introducerade på förra lektionen “Pelle Jöns”. Vi frågar barnen frågor utifrån låttexten såsom “vilka fiender har daggmasken” och sedan går vi vidare med blandade frågor som vi gått igenom tidigare samt ny fakta genom att inledningsvis fråga varför de tror daggmaskar finns. Vi delar därefter upp klassen i två olika grupper för att leta efter maskar som eleverna får granska hur de ser ut, för att sedan kunna måla av dem på ett egepapper. Samtidigt som eleverna målar går vi runt i smågrupperna och ställer frågor och diskuterar hur de ser ut. Vi samlar ihop eleverna i helklass igen, samlar ihop deras teckningar för att de ska kunna sätta in dem i deras “biologibok” där de även skriver fakta om djur. Vi avslutar med att fråga vad de tränat på under dagen för att knyta ihop säcken.  

Referenslista 
Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018. (5., kompletterade uppl.) Stockholm.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Featured Post

Hårstrået

Titel   Höst figur  Åldersgrupp och förförståelse Utomhusaktivitet för årskurs 2.  Under tidigare lektioner har eleverna haft geno...

Populära inlägg