måndag 9 september 2019

Hjärtat- Sortera och kategorisera löv

HJÄRTAT

SORTERA OCH KATEGORISERA LÖV 

Åldersgrupp och förförståelse 
Åk1 med ca 20 elever och 4 lärare. Eleverna är sen tidigare bekanta med skogsmiljön och att sortera och kategorisera. 

Material 
·       Lakan att sortera löven på.  
·       Plastpåsar till uppdelning av kategorier. 
·      Lappar att skriva kategorierna på, tex. Post it. 
·      Pennor

Lärandeobjekt 
Det vi har tagit från det centrala innehållet som vi ska arbeta med: 
·       Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter. 

Eleverna kommer få möjligheten att lära sig om trädens löv, dess namn, hur de ser ut och hur de känns. De kommer se skillnader och likheter mellan de olika löven. Eleverna kommer få ge förslag på hur de tycker att löven ska grupperas och vi som lärare kommer tillsammans med eleverna gruppera löven och prata om vad som kännetecknar dem. 

Utförande
Aktiviteten början med att eleverna delas in i halvklass med två lärare i varje grupp. Båda grupperna ställer sig i var sin ring och lärarna ger eleverna uppdraget att i par (som läraren delar in dem i) hitta så många olika löv de kan på 5 minuter. Innan eleverna släpps iväg får de direktiv på att hålla sig så nära att de fortfarande kan se lärarna. Under tiden som eleverna är ute och letar efter löv lägger en av lärarna fram lakan, plastpåsar, papper och pennor och förbereder inför sorteringen.  

Efter 5 minuter samlas de två grupperna i de två ringarna igen och löven läggs på lakanen. Då börjar vi lärare att ställa lite frågor om löven de hittat, så som likheter och skillnader. Vi ger då eleverna tid att fundera kring löven. Vi tillsammans hittar på olika kategorier och delar in löven i grupper. Några exempel på hur löven kan grupperas är att tex. att gruppera utifrån form och färg. Man kan även hitta underkategorier till dessa. Detta pågår tills löven är indelade i grupper. 

Som avslutning samlar vi oss i helklass igen och presenterar vilka kategorier grupperna har hittat och pratar om dessa. 

Vi kan utveckla denna aktivitet genom att undersöka vilka träd löven tillhör och då lära sig trädens namn och kännetecken. Då går vi även ut i skogen och tittar på de olika träden.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Featured Post

Hårstrået

Titel   Höst figur  Åldersgrupp och förförståelse Utomhusaktivitet för årskurs 2.  Under tidigare lektioner har eleverna haft geno...

Populära inlägg